Er zijn talloze bedrijvengidsen waar je je bedrijf voor kunt aanmelden. In Nederland kan je onder andere kiezen voor regiogidsen, bedrijvengidsen, telefoongidsen, gemeentegidsen of gemeentemagazines. Of je kunt natuurlijk kiezen voor een combinatie van allemaal. In dit specifieke voorbeeld gaan we de websites Gemeentemagazine.com en Detelefoongids.com vergelijken.
Detelefoongids.com is de best bezochte bedrijvengids
Detelefoongids.com is veruit de best bezochte bedrijvengids van Nederland. Volgens de website van het bedrijf komen er maandelijks een miljoen bezoekers naar de website. Dat is natuurlijk ontzettend veel. Je zult jezelf ook moeten afvragen hoeveel mensen daadwerkelijk naar jouw profiel komen, maar één ding is zeker: je krijgt een waardevolle link. Ook nofollow-backlinks helpen (een heel klein beetje) mee aan je backlinkprofiel.
Via deze website kan je kiezen uit een gratis vermelding of een premium vermelding. Als je je aanmeldt op de website word je vaak al snel gebeld door een accountmanager of dat wellicht interessant voor je is. Bereid je hier dus alvast op voor. Het zijn over het algemeen gehaaide verkopers die hun praatje klaar hebben.
Zorg er altijd voor dat je een compleet profiel invult. Zo kan je van tevoren alvast een lijstje maken met je NAW-gegevens, je website en een korte omschrijving. Bij een premium vermelding kan je vaak meer informatie plaatsen.
Gemeentemagazine.com een goed alternatief?
Er zijn talloze gemeentegidsen en gemeentemagazines op het internet te vinden. Ook zijn er regiogidsen of stadsgidsen. Gemeentemagazine.com staat bovenaan in Google op de zoekterm gemeentemagazine. Deze website laat niet actief weten hoeveel bezoekers de website trekt, maar de website is overzichtelijk en biedt ruimte voor veel bedrijven. Je kunt onder andere zoeken op provincie, gemeente en plaats. Met een uitgelichte vermelding is er ruimte voor onder andere een tekst, foto en de NAW-gegevens. Wel is het goed om te weten dat deze partij de website runt zonder een samenwerking met de gemeente. Als je je gegevens bij de gemeente update, zal het mogelijk hier nog niet direct ge-update zijn. Neem daarom wel altijd contact op met de website-eigenaar als je iets wilt aanpassen. Dat kan natuurlijk ook als je je eigen account registreert op de website.
Welke doelgroep komt er op de website?
Als je een vermelding wilt afsluiten is het belangrijk om na te gaan of jouw doelgroep wel op de website komt. Heb jij bijvoorbeeld een bedrijf dat internationaal handeldrijft en dus vooral afhankelijk is van buitenlandse handel? Dan is het waarschijnlijk geen zinvolle investering voor jouw bedrijf.
Verdubbel je omzet
Als je een vermelding hebt, en je betaalt hier bijvoorbeeld 400 euro per jaar voor, is het belangrijk dat je de investering er ruimschoots uithaalt. Een goed target zou 800 euro moeten zijn. Door je omzet te verdubbelen is het daadwerkelijk een zinvolle investering geweest.
Conclusie Gemeentemagazine.com vs. Detelefoongids.com
Het is raadzaam om je simpelweg aan te melden voor beide websites. Voor Detelefoongids.com is sowieso een gratis vermelding beschikbaar, dus je zult er alleen maar een beetje tijd in moeten investeren. Houd er dus wel rekening mee dat je potentieel gebeld kan worden voor een betaalde vermelding.
Alternatieven voor bedrijvengidsen?
Het is altijd belangrijk om een goede marketingmix aan te houden. Zorg er daarom voor dat je je bedrijf niet alleen aanmeldt voor een bedrijvengids, maar focus je ook op SEO en SEA. Adverteren via Google in jouw regio kan soms erg lonen. Ook lokale SEO is belangrijk. Vul daarom altijd Google Mijn Bedrijf in voor een verbeterde lokale vindbaarheid. Twijfel je over het inzetten van marketinginstrumenten? Zorg er dan voor dat je een expert uit jouw regio raadpleegt. Een face-to-face ontmoeting is hierbij wel zo prettig.
(Dit is een ingezonden artikel. Aan de tekst kunnen geen rechten worden ontleend voor www.verantwoordkiezen.nl)